W ostatnich miesiącach wszyscy byliśmy świadkami kampanii wyborczej, która miała nam przybliżyć sylwetki przyszłych parlamentarzystów. Na zajęciach nauczycielka historii i wos zapoznała uczniów z zasadami organizacji wyborów do Sejmu i Senatu, kluczowymi zagadnieniami referendum ogólnokrajowego oraz zachęciła do licznego udziału w pierwszym w ich życiu tego typu głosowaniu.
W naszej szkole młodzi Bachowianie śledzili wszechobecne w mediach tradycyjnych i w internecie działania partii, sondaże, debaty, itp. Wszystko po to, by dobrze przygotować się do akcji „Młodzi głosują”, w ramach której ósmoklasiści zorganizowali szkolne wybory parlamentarne oraz referendum.
W pierwszej kolejności zapoznali się z materiałami na temat największych ugrupowań partyjnych i wykonali gazetki informacyjne dla młodszych kolegów i koleżanek. Następnie wyłonili spośród siebie skład komisji wyborczej oraz opracowali niezbędne w głosowaniu materiały (listy wyborców klas 4-8, karty wyborcze oraz referendalne).
W dniu wyborów wzorowo wywiązali się ze swych obowiązków – zobaczcie sami w galerii zdjęć! Uprawnionych do głosowania uczniów było 123, zagłosowały 104 osoby, które oddały 96 głosów ważnych i 8 nieważnych. Frekwencja – 84,5% była więc o 10 % wyższa niż w „prawdziwych” wyborach.
Wyniki poszczególnych komitetów wyborczych są następujące:
KW KONFEDERACJA WOLNOŚĆ I NIEPODLEGŁOŚĆ – 28 głosów (29%)
KW PRAWO I SPRAWIEDLIWOŚĆ – 26 głosów (27%)
KW KOALICJA OBYWATELSKA – 15 głosów (15%)
KW TRZECIA DROGA – 11 głosów (11%)
KW NOWA LEWICA – 10 głosów (10%)
KW BEZPARTYJNI SAMORZĄDOWCY – 4 głosy (4%)
KW POLSKA JEST JEDNA – 3 głosy (3%)
Wyniki referendum były bardzo zbliżone do wyników ogólnopolskich – zdecydowana większość odpowiedziała „nie” na wszystkie pytania, jednak frekwencja była o wiele wyższa (84,5%).
„Młodzi głosują” to lekcja demokracji w praktyce. Uczestniczki i uczestnicy, poprzez własne działania, dowiedzieli się więcej o roli Sejmu i Senatu, ordynacji wyborczej czy neutralności politycznej. Cała społeczność uczniowska zyskała okazję, by tak jak dorośli, oddać głos na startujące komitety i dać znać o swoich poglądach. Organizacja symulacji wyborów w szkole nie była agitacją wyborczą, była działaniem edukacyjnym, obywatelskim i profrekwencyjnym. Przede wszystkim była zaś pierwszym krokiem dzieci w obywatelską odpowiedzialność za losy kraju.
Barbara Zbigniewicz