Światowy Dzień Świadomości Autyzmu (World Autism Awareness Day) obchodzony jest corocznie 2 kwietnia. Został ustanowiony przez Organizację Narodów Zjednoczonych (ONZ) w 2007 roku, aby zwiększać świadomość społeczną na temat autyzmu i promować akceptację oraz wsparcie dla osób ze spektrum autyzmu.

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu to nie tylko okazja do zwiększania wiedzy na temat spektrum autyzmu, ale także moment, w którym warto zastanowić się nad tym, jak możemy wspierać osoby autystyczne w codziennym życiu. Kluczowe jest budowanie społeczeństwa opartego na empatii, otwartości i akceptacji – tak, aby każdy, niezależnie od swoich unikalnych cech, mógł czuć się częścią wspólnoty.

 

Cel obchodów

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu ma na celu:

Zwiększenie wiedzy o autyzmie – obalanie mitów i stereotypów, które dotyczą osób w spektrum autyzmu.

Promowanie akceptacji – osoby autystyczne często spotykają się z niezrozumieniem i wykluczeniem, dlatego ważne jest budowanie społeczeństwa bardziej otwartego na ich potrzeby.

Wspieranie inkluzji – propagowanie dostosowanych rozwiązań w edukacji, zatrudnieniu i codziennym życiu.

 

Symbole i akcje

Kolor niebieski – symbolem solidarności z osobami w spektrum autyzmu jest kolor niebieski. W ramach akcji „Zaświeć się na niebiesko” wiele budynków na całym świecie podświetla się na ten kolor.

Nieskończona tęczowa pętla – symbol różnorodności osób autystycznych i ich wyjątkowego postrzegania świata.

Kampanie społeczne – organizacje prowadzą wydarzenia edukacyjne, marsze, warsztaty oraz konferencje dotyczące autyzmu.

 

Autyzm – czym jest i jak wpływa na życie?

Autyzm to zaburzenie neurorozwojowe, które wpływa na sposób komunikacji, interakcji społecznych oraz przetwarzania bodźców sensorycznych. Osoby autystyczne mogą mieć trudności w nawiązywaniu relacji, rozumieniu norm społecznych, a także mogą wykazywać specyficzne zainteresowania i powtarzalne zachowania. Istnieje szerokie spektrum autyzmu – niektóre osoby wymagają intensywnego wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, inne natomiast mogą prowadzić samodzielne życie, rozwijając swoje pasje i zdolności.

 

Główne cechy autyzmu:

Trudności w komunikacji społecznej – osoby autystyczne mogą mieć problem z nawiązywaniem i utrzymywaniem relacji, interpretacją gestów, mimiki oraz niuansów językowych. Niektóre osoby mogą mieć ograniczoną mowę lub w ogóle jej nie używać, inne mogą mówić bardzo płynnie, ale mieć trudności z rozumieniem kontekstu społecznego.

Powtarzalne zachowania i rutyny – osoby autystyczne często lubią powtarzalność i rutynę. Mogą wykonywać te same czynności wielokrotnie (np. kołysać się, machać rękami) lub trzymać się ścisłych harmonogramów. Zmiany w codziennym planie mogą być dla nich stresujące.

Nietypowe zainteresowania – osoby autystyczne często koncentrują się na bardzo konkretnych tematach i mogą rozwijać niezwykle szczegółową wiedzę w danej dziedzinie (np. pociągi, astronomia, liczby).

Nadmierna lub obniżona wrażliwość sensoryczna – niektóre osoby autystyczne są bardziej wrażliwe na dźwięki, światło, zapachy, dotyk lub smak, co może powodować dyskomfort. Inne mogą nie zauważać pewnych bodźców (np. bólu).

Jak możemy wspierać osoby w spektrum autyzmu?

Akceptacja – traktowanie osób autystycznych z szacunkiem, dostrzeganie ich wyjątkowości i talentów.

Edukacja – zdobywanie wiedzy o autyzmie i promowanie jej, co pozwoli budować otwarte społeczeństwo.

Dostosowania otoczenia – tworzenie przyjaznych przestrzeni, uwzględniających potrzeby sensoryczne i komunikacyjne osób w spektrum autyzmu.

W naszej szkole została wykonana gazetka profilaktyczna nt autyzmu oraz przeprowadzono konkurs plastyczny dla klas I-VIII. Ponadto nasza szkoła przystąpiła już po raz drugi do Niebieskich Igrzysk, które mają pokazać, że każdy może być sportowcem i każdy ma szansę osiągnąć sukces na miarę swoich możliwości.

 

Wyniki konkursu plastycznego:

I miejsce – Hanna Folga kl. I

II miejsce – Karol Kozak kl. III b

III miejsce – Karol Stańczyk kl. Va

Serdecznie gratulujemy!

Agata Flaga

pedagog specjalny